Annons:
Etikettteknik
Läst 3524 ggr
TheMPG
2006-03-06 05:56

Diffspärrar

Hej! Rookie på 4WD.. När jag låser diffen på min Niva -84 så spinner den bara på ena hjulen bak, och ena hjulet fram, finns det ingen möjlighet att låsa diffarna i båda axlarna för maximalt fäste? Hamnade i en lite knivig situation med biltrailaer bakpå, som jag inte vill uppleva igen :)

Annons:
AndreasO
2006-03-06 07:59
#1

Det första man kan prova vid sådana tillfälle är att samtidigt som man spinner bromsa lite med vänster foten, för att föra över lite kraft på dom andra hjulen (agera diffbroms).

Annars krävs en ombyggnad av axlarna med diffbroms eller diff spärr.

Mvh Andreas O

niva_igor
2006-03-06 17:01
#2

Nivor är ju bara utrustad med mellandiff. Som alternativ kan man ju välja att AGA diffa bakaxeln….

/Peter

AndreasO
2006-03-06 20:08
#3

Visst kan man AGA men använder man bil mer än i skogen så är det väl kanske inte att rekommendera.SkrikandesKan lätt bli tungstyrt.

Mvh Andreaso

eld75
2006-05-02 01:25
eld75
2006-05-02 01:31
#5

Hittade en till som moddat nivan, byggde in en extra handbroms, en per bakhjul så att man kan bromsa det spinnande hjulet.

http://66.249.93.104/search?q=cache:AhLjNTZlPiUJ:rugrat.canserve.net/mods/++niva+handbrake&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1

torjan
2006-05-05 14:24
#6

Jag som nybliven Nivaägare förstår inte det här med diffspärr. Innebär den sk diffspärren att man låser fördelningslådan så att samma varvtal går ut till fram-respektive bakaxeln? Då kommer minst ett framhjul och minst ett bakhjul att rotera med samma hastighet, eller? Ska inte fördelningslådan se till att det kommer drivning på båda axlarna i vilket fall som helst dvs när man inte har diffen ilagt. Eller är det så illa att bara ett hjul skulle kunna rotera om man skulle köra fast utan diffen ilagt. Vad är vitsen då med sk permanent 4-hjulsdrift??

Annons:
eld75
2006-05-08 00:54
#7

Svar på trojan´s fundering angående 4wd.

Differentialer:

En bil som går på väg måste ha differentialer ("diffar") i axlarna. För när bilen svänger i en kurva färdas ytterhjulen en längre sträcka och snurrar snabbare än innerhjulen. Differentialerna i axlarna består av ett system av kuggdrev som tillåter att höger och vänster drivaxlar och därmed hjul snurrar olika fort.

Om inte de "öppna" diffarna fanns skulle axlarna "knyta sig" och bilen bli trögstyrd. Den mekaniska spänningen i drivaxlarna kan göra att de går av. I hög fart i en kurva skulle bilen till och med kunna "flippa över" och välta.

Men diffarna har den nackdelen att de för över drivkraften till de hjul som snurrar lättast. I terrängen kan det alltså bli så att kraften förs över till de hjul som slirar på halt underlag medan hjulen på sträv mark står stilla. Men det finns motmedel för detta.

Mittdifferential:

En bil med konstant 4-hjulsdrift måste också ha en mittdifferential (centraldifferential) - en diff mellan främre och bakre kardanaxel. För i en kurva är det så att inte bara ytter- och innerhjulen snurrar olika fort - utan också fram- och bakhjulen. Även rakt fram kan hjulen snurra olika fort beroende på hur slitna däcken är. Mittdifferentialen tillåter fram- och bakaxeln att rotera olika fort och förhindrar att drivsystemet (transmissionen) "knyter sig".

Diffspärr:

För att inte differentialerna ska spela terrängbilen ett spratt i terrängen finns diffspärrar (differentialspärrar) som kan kopplas in. De låser differentialerna mekaniskt så att drivaxlarna alltid snurrar med samma varvtal. Vanligast är att ha diffspärr i bakaxeln och mittdifferentialen. 

Det är dock ovanligt i framaxeln eftersom styrningen blir trög, med lika drivande framhjul strävar bilen efter att gå rakt fram. Diffspärrarna får endast användas på halt underlag. Glömmer man att koppla ur dem på asfalt "knyter sig" transmissionen. Diffspärrarna kopplas in och ur mekaniskt eller via elektronik eller vakuum.

Med diffspärr på bakaxeln och mittdifferentialen har man i alla fall garanterad 3-hjulsdrift. Endast den bil som även har det på framaxeln har garanterad 4-hjulsdrift! Diffspärrar kan köpas för eftermontering. (http://www.swedenoffroad.com/sv/skola/4hjulsdrift.html den 7 maj 2006)

torjan
2006-05-12 18:39
#8

Tack eld75 för lektionen. Om man sammanfattar det hela så är det ju så att om man inte har i mellandiffen så kan man sålunda få drivning på bara ett hjul. Då är man ju i samma situation som en "vanlig" bil eller??

eld75
2006-05-16 01:25
#9

Näe tror inte det, tror nog att du har två hjuls drift som minst, ett fram och ett bak… eller näe vad gör då mitt diffen för nytta? Kanske att man kan provocera axlarna till att ett enda hjul snurrar av 4 möjliga? Dålig koll, !

leo-
2006-05-17 00:21
#10

står du i en ishall eller sjö på vintern så har du bara drivning på ett hjul utan diff och det är det hjulet naturligtvis som har minst fäste precis som en vanlig bil, med diffen inkopplad har du ett fram och ett bak som driver .hade det funnits spärrar eller bromsar i axlarna hade det varit 4x4 på riktigt . Det är möjligt att trögheten i lådan och axlar kan hjälpa till att driva på fler hjul

så fattar jag det iallafall

torjan
2006-05-18 12:25
#11

Så har jag också uppfattat det.

Sammanfattningsvis: I med diffen och går det inte då så bromsa.

niva-86
2006-11-12 18:17
#12

Vet någon var man kan få tag på en diffbroms till bakaxeln till en niva, man vill ju krypa låååångt in i skogen ibland…..

Annons:
Upp till toppen
Annons: