Annons:
Etikettteknik
Läst 1124 ggr
Nyhem
2006-11-14 14:23

Stereo

  Tjena

Får min Niva i veckan och undrar om någon har ett bra förslag på var man kan sätta in högtalare. Det är ingen stereo i den men det finns ju ett fack. Är det framdraget kablar i det eller? Det är en 2005:a

/Nyhem

Annons:
wheeler
2006-11-16 15:20
#1

Och sen när var en sterio prio 1 i niva??

själv kör jag med hörselkåpor med innbygd radio.

det spar på hörseln, skall man montera en sterio så behövs nog ett 5000 w slutsteg om du skall kunna höra något i 90 km / h

och då räcker inte generatorn till i allafall   :-)

sebzan
2006-11-17 14:12
#2

I min senaste Niva (2006 års modell) har jag gjort följande:

1. Fått en tjock träskiva utskuren efter hathyllans form.

2. Fått ursågade baffhål för rejäla JBL (koax),  3-Vägs 6x9" högtalare.

3. Kopplade stereon till via tändningen för att få ström till den då de kablar som var dragna i facket inte fungerade hehe…

4. Satte ett slutsteg på 2x250 watt under hatthyllan.

5. Drog ström från batteriet bak till slutsteget under "trösklarna" inne i bilen, ganska enkelt faktiskt.

6. Drog en lågnivåkabel från stereons lågnivåutgång till slutsteget samtidigt som punkt 5.

Sen RoKkar det på rätt bra faktiskt!

Jag kör ofta själv från Stockholm ner till Malmö och kör man på motorväg med nivan e det skönt med rejäla doningar. Ska man ändå få hörselskador kan man ju lika bra få det av det man gillar haha! ;-)

Dock funderar jag på att sätta ett par högtalare i dörrarna för att få lite bättre "fyllighet" på ljudet eftersom det låter ju bara riktigt bra om man sitter i baksätet, annars blir ju ljudet lite "flakt" där fram.

Dock var min gamla Niva (årsmodell 88) betydligt smidigare när det gällde högtalare i framdörrarna men men, får se vad jag gör…

Hepp!

ahma
2006-11-18 23:26
#3

Här är min variant, högt placerad för att vara på säkert avstånd från leriga offroadgrejor och annat som skramlar omkring i bakluckan. Klarar 5"-högtalare.

http://groups.msn.com/LadaNiva/modifieringar.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=1404&LastModified=4675570743344695097 

Upp till toppen
Annons: