061 Uaz

Uaz Lite info

2006-10-18 01:19 #0 av: T-80

Eftersom Valpar inte tillverkas något mer, tänkte jag visa ett alternativ (robust) nya bilar från 30.000kr ungefär, modell 3151 är nog den som är interessant. http://www.uaz.ru/eng/Länken öppnas i nytt fönster  Det finns väll bättre sidor men detta är en av dom, dock varning för dom nya modellerna som sägs vara mycket klenare, kolla in en militär modell.. som 3151.

jämför med C-300 - 3151

mått mm

C-300-3151

1540-1453     Bredd

380-300        Markfri gång

2300-2380     Längd

Den som är interesserad kan nog lista ut vad det är för mått. Detta gäller den militära modellen den civila har andra axlar. Nackdelen som jag förstår är att det inte är några diff spärrar orginal. så den har väll framkomlighet mer som "gammel valpen" men med högre markfri gång. väldigt "flexande" axlar. inte "stela" som på tgb-11.

Historien är kul och interessant. efter GAZ tog entusiaster och "fans" över produktionen, möjlighet att kombinera ganska mycket med olika ramar,karosser, växellådor,motorer och annat. Reservdelar sägs vara väldigt billigt, vilket är en av anledningarna till varför "proffsen" föredrar den,(militär ramen är den med markfri gång 300 mm) det går ju sönder en del i svår terräng, där en gälendwagon inte har nåt att göra om man inte är miljardär.. 

Här är lite lajv, hur mycket bilder som helst, mest uaz,

http://www.uazbuka.ru/gallery/galle01.htmLänken öppnas i nytt fönster

Film

http://www.uazbuka.ru/video/15.aviLänken öppnas i nytt fönster

terräng körning på bana

http://www.uazbuka.ru/video/16.aviLänken öppnas i nytt fönster

uaz med 4 hjuls styrning

http://www.uazbuka.ru/video/fin.mpgLänken öppnas i nytt fönster

Andra bilder

http://www.uazbuka.ru/art.htmLänken öppnas i nytt fönster

Jag har läst på en del för jag är väldigt sugen på att köpa en. just då den modellen som du har på bilden, gammla namnet 469b, fast med hard top 31514-030 heter den då, där 4:an står för hardtop och allt över 030 är med "militära" ramen på denna modell.  Jag kan säga att komforten är "usel" "kvalliten" är usel, det är mycket bättre med nivan i så fall,( skillnaderna främst är nivans avsaknad av ram, permanet 4 hjulsdrift, mycket lättare vikt, lägre markfrigång Ca:190mm, och diffspärr som standard. Den tvådörrars konstruktion och kort hjulbas gör nivan ändå ganska stel utan ram, då menar jag inte chevrolet/niva som är  billigare att tillverka, och är fullspacklad med smink, utan den vanliga nivan). Uaz är till för dom som vill bygga och skruva, och ha som leksak eller för tävlingsbruk, den duger inte som enda bil, bortsett från dom nya modellerna som är 5 gånger så dyra, med kompromisser för bättre komfort som tär på robusthet och framkomlighet i evig svår terräng. konstruktionen var till för drag av tungt släp, låga hastigheter upp till 50 km/h(I den hastigheten drar den väldigt lite bensin, mindre än nya) långa avstånd utan väg, till vilket den också lämpar sig bäst, med en resurs på 300,000 km, men en välskött och bra smörjd(nya oljor) kan användas mycket mer än så.  Med kvallitet så menar jag allt från lack, oåtdragna muttrar, som bör efterdras vid köp av ny bil,vassa oslipade kanter,sned dragna muttrar och mängder av fabriks och kosmetiska fel.. Fördelen o andra sidan är den robusta och enkla konstruktionen, priset, lätt tillgängligheten och priset på reservdelar(vad du menar med tid förstår jag inte riktigt) Mycket enklare än nivan att reparera under svåra förhållanden, det verkar finnas hur mycket dokumenterad information om oberoende tester och sånt som helst,  komforten är nog jämnförbar med valpen, framkomligheten är sämre med avsaknad av diffspärrar som standard, däremot markfri gången är svårare att jämnföra, som är 8 cm skillnad till fördel för tgb-11 bilen, men då har ju också tgb´n  större diameter på däcken än 3151:an som standard. det skulle va kul att veta skillnaden med samma däck,  där orginal på 31519-030 är 791 mm i ytterdiameter och bredden är 218 mm  detta är för 15" fälgar som också är orginal bild http://www.uazbuka.ru/img/y-192.jpgLänken öppnas i nytt fönster

troligen är det fortfarande stor skillnad till fördel för tgb-11:an men kanske inte lika mycket. jag är lite dålig på matte själv, men det finns ju nån här som kan det här riktigt bra.

Mer foto "tryck på bilderna" he

http://photo.uazbuka.ru/Länken öppnas i nytt fönster

här är modeller med bilder bara o dra ner..

http://uazbuka.ru/models.htmLänken öppnas i nytt fönster

Letar vidare om mer info om dessa, om det är nån som undrar nåt bara o fråga, har som sagt läst på en del av eget intresse.

 Forum på engelska

http://forum.uazbuka.ru/forumdisplay.php?f=25Länken öppnas i nytt fönster

Återförsäljare i Italien

http://www.uazitalia.net/index.aspLänken öppnas i nytt fönster

 

Återförsäljare i Tyskland, (lite böhihare utförande och mycket dyrare)Kallas Tiger....?

http://www.baijah.de/Länken öppnas i nytt fönster

Har tagit reda på i cm, däckens diameter orginal

88,2 cm TGB-11

79,1 cm uaz 3151?-030 

Vilket gör att tgb-11 skulle ha markfrigång 334,5mm med 791mm däck mot 300mm, en skillnad på 3,45 cm. Om jag räknat rätt.  Och åt andra hållet skulle uazen få 345,5 mm med TGB däck mot 380 mm.

kul information eftersom en av uazens starka sidor sägs just vara markfri gången.. I så fall är ju markfrigången på TGB extremt bra..

Backtagningen är 60%  (med släp?)

Axelväxlar 5,38 (=2,77*1,94  UAZ 3151?-03?

               5,99 (=2,91*2,06   TGB-11

Verkar vara en liknande konstruktion, det ser ut att Uazen också har hjulväxlar.

Vinter sport

http://recce.pri.ee/album12/fotod.htmlLänken öppnas i nytt fönster

 



 

Anmäl
2011-04-28 17:57 #1 av: niva_mats

Jag köpte min första UAZ 2000. Och har hunnit att avverka 4 stycken sedan dess.

Den första var hemtagen till Sverige av före detta ÖB Bengt Gustavsson som hade köpt den i Polen.

Sorgligt nog så var han tvärlurad av Polackerna. Dom hadde helt enkelt plockat ihopa en bil med vad som fanns på hyllan, Framaxeln saknade diff, vilket inte var så konstigt då pinjongen såg ut som att någon slickat en Twister helt slät. Sen så hadde karossen stått utomhus så rosten började komma i alla skarvar.

Trots allt så hadde jag skitkul med denna bilen och åkte en hel massa träffar.

Den blev moddad med klosshöjning om 5 cm och fick TGB11:as Trelleborgare, Det funkade bra så länge man tänkte på att man kunde få enormt grepp, vilket kunde resultera i att kronhjulet brast. I början av 00 så kunde man få tag på nya grejer och lagrena för drygt 1500:- levrerat i Sverige Glad.

Idag så har jag fortfarande UAZ. Den har blivit utrustad med en Daihatsu Diesel med dess låda. Det är ingen vanlig konfigation då det vanliga är att man stoppar i en MB diesel och behåller orginallådan.  Den har även fått ett karosslyft på 10 cm.

Något som varit kul genom åren är frågorna om det var en Diesel i den innan jag bytte och om jag verkligen åkte ospärrat.

Vilket genast leder in på frågorna om spärrar.

Jo det finns att köpa till rakaxlarna. Dels en mekanisk spärr som är wirestyrd och en Torsen liknande historia. Har provat bägge varianterna och deom förbättrar dom bra egenskaperna enormt.

För en tid sedan kom jag över ett par orginalportaler som jag tror är tillverkade på nittitalet. Och enligt bekanta som sysslat med UAZ i Georgien så är dessa axlar närapå skottsäkra.

Det återstår att ta reda på.

Komforten då?  En sak som är säker man behöver inte frysa, vilket jag fick bevisat i Jan 2010 då jag körde röda faran från Skåne till Stockholm. Elementet är enoooormt.

Skönast marchhastighet ligger på 70-80 km/h. Och med andra stolar så sitter man bekvämt även om man är en 190 cm karl på 150 kg.

 

Här har ni en tråd om den Röde

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=14499

 

 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.