Annons:
Etikettniva
Läst 1541 ggr
kalindas
2007-06-17 14:14

Niva i trafik

Har tittat på Lada Niva i några år och varit småsugen att köpa en. Bor i skogen där det inte är fel med 4X4. Även haft lite koll på Suzuki Jimny.
Men det som gör att jag backar är bland annat väghållningen.
Suzuki Jimnyn välter ju nästan i en skarp kurva i 60km/tim. Har Nivan lika dålig väghållning?
Ska jag ha en Niva så måste den ju även fungera bra i normal trafik. Eftersom jag kommer köra en del till utställningar och tävlingar med hundarna.
Vad ligger bensinförbrukningen på bilen?

/Elisa

Annons:
kalindas
2007-07-04 12:22
#1

Svårt att få svar på enkal frågor här märker jag…Ledsen

/Elisa

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
2007-07-05 21:57
#3

#2
Var där inne och tittade. Men fick inte klart för mig hur det forumet fungerade.

/Elisa

KIRDERF
2007-07-28 17:01
#4

Komforten i niva är väll inte att skrytta om men att köra 20-30mil klarar man utan promblem.Väghålning är väll som en slingrande orm skämt sidå men vinglig kan de bli högre hastighet på grund av den korta hjul basen.Men de bästa är väll att provkör en ,OBS.bli inte orolig när instrument panelen vibrerar när du kör över CA60km (:

JohnA
2007-08-21 01:36
#5

Tveklöst är Nivan en smula "ormig", i synnerhet när det är halt men välter gör den inte i första taget! Skulle tro den genom sin bredd och låga tyngdpunkt är en av de stadigaste i skogen! På den tiden jag körde Niva relativt avancerat hade jag ibland passagerare med häftiga monsterbilar och de killarna brukade trampa hårt i golvet och hålla handtaget ovanför sidorutan tills knogarna vitnade… Mjuk och fint går de i terrängen också och billiga är de. Dessvärre är inte transmissionen bland de mer "skottsäkra" och lågväxeln är i mitt tycke för hög. Hur som helst men mycket komfortabel "gammelbil" i förhållande till terrängförmågan!

KIRDERF
2007-08-31 12:18
#6

håller med dig om att nivan har för hög växeln

Annons:
JohnA
2007-08-31 21:14
#7

För övrigt pressade jag min niva ganska duktigt i kurvorna på landsvägen och trots 205:or i 80-profil kände jag inga som helst tendenser till att den ville lyfta på innerhjulen. Jag vill påstå att nivan för att vara en så duglig terrängbil har ovanligt låg tyngdpunkt. Det som gör den mindre kul för landsvägsracing är då den korta hjulbasen som får den att vandra lite rastlöst och om det väl släpper får man vara snabb med ratten att parera.

Min Niva av årgång 1980 slurkade glatt i sig uppemot 12l/100km i ca 100 knyck på landsväg med ca 10% stadskörning inblandad. En tråkig sak är att fördelningslådan kan vara svår att justera till rätt läge i förhållande till huvudväxellådan och att det kan leva rövare ganska ordentligt när vinkeln är fel. Jag minns vilken fröjd det var att provköra en helt ny Niva hos en bilfirma. Min bil var fyrväxlad och jag antar att en modernare med femväxlad låda och några fler hästar under huven borde kunna marscha i 110-120 km/h.

Som potent terrängbil av gammalmodig konstruktion är Nivan väldigt bekväm att åka i både på landsväg och i skog. Självklart kan den knappast mäta sig mot de modernare "plastraketerna" beträffande komfort, buller och vibrationer. Är man inte allt för bortskämd tyckr jag den funkar bra som vardagsbil ute i trafiken.

kalindas
2007-09-06 23:06
#8

Tack för svaren..Skrattande
Ska se om jag i framtiden har möjlighet att provköra en Niva. Borde vara en helt ok bil för mig. Kanske inte så mycket terrängkörning. Men många grusvägar blir det.

/Elisa

JohnA
2007-09-15 11:43
#9

För att vara en 70-talskonstruktion är som sagt nivan väldigt komfortabel. Vill påstå att den är jämförbar med många enklare Fiat från den tiden och nivan är ju väldigt mycket en fiat. Man sitter ganska personbilslikt med bra runtomsikt. Inga problem att hålla koll på bilens hörn. Förutom bredden är det en liten bil! Spiralfjädring runt om och delad framaxel gör att man kan flyga fram där volvovalpar och landrowers kräver lusfart, tandskydd och stödkorsett.

Den korta hjulbasen är naturligtvis en stor tillgång i verklig terrängkörning (jag körde glatt förbi maghängda amerikaner) men som sagt kräver det en aktiv förare. För körning på grusväg är nivan utmärkt så länge man inte slöar till vid ratten.

En trevlig sak med nivans transmission är den permanenta fyrhjulsdriften som gör bilen väldigt stabil när det är halt och sladdigt. Med enbart bakhjulsdrift hade nivan troligen blivit skitjobbig på grusväg och i halka. Centraldiffen gör drivningen mjuk och smidig och minskar slitaget på däck och transmission. Blir det riktigt jävligt (lera, djupsnö, bergsklättning m.m.) låser man centraldiffen och får "stumm" fyrhjulsdrift mellan fram- och bakaxel. Priset man betalar för denna fina fyrhjulsdrift är högre bränsleförbrukning än hos bilar med enbart stumm fyrhjulsdrift/bakhjulsdrift och frihjulsnav i framaxeln.

En sak att tänka på med permanent fyrhjulsdrift är att bilen oftast uppför sig väldigt stabilt och inte förvarnar på samma sätt som en fram- eller bakhjulsdriven bil. Man kan alltså köra fortare på dålig väg men detta är falsk trygghet! -Det är fortfarande lika svårt att bromsa och dessutom kan dessa bilar överraska med att ibland uppföra sig som en bakhjulsdriven och slänga ut rumpan för att i nästa stund ploga frammåt i tangentens riktning som en framhjulsdriven.

För mer städad körning är detta ingenting att oroa sig över då det främst kommer fram då man pressar bilarna hårt. Med nivans förhållandevis klena motor är det svårt att "riva loss".

Upp till toppen
Annons: