01 Forum

Niva i trafik

2007-06-17 14:14 #0 av: kalindas

Har tittat på Lada Niva i några år och varit småsugen att köpa en. Bor i skogen där det inte är fel med 4X4. Även haft lite koll på Suzuki Jimny.
Men det som gör att jag backar är bland annat väghållningen.
Suzuki Jimnyn välter ju nästan i en skarp kurva i 60km/tim. Har Nivan lika dålig väghållning?
Ska jag ha en Niva så måste den ju även fungera bra i normal trafik. Eftersom jag kommer köra en del till utställningar och tävlingar med hundarna.
Vad ligger bensinförbrukningen på bilen?

/Elisa

Anmäl
2007-07-04 12:22 #1 av: kalindas

Svårt att få svar på enkal frågor här märker jag...Ledsen

/Elisa

Anmäl
2007-07-05 21:57 #3 av: kalindas

#2
Var där inne och tittade. Men fick inte klart för mig hur det forumet fungerade.

/Elisa

Anmäl
2007-07-28 17:01 #4 av: KIRDERF

Komforten i niva är väll inte att skrytta om men att köra 20-30mil klarar man utan promblem.Väghålning är väll som en slingrande orm skämt sidå men vinglig kan de bli högre hastighet på grund av den korta hjul basen.Men de bästa är väll att provkör en ,OBS.bli inte orolig när instrument panelen vibrerar när du kör över CA60km (:

Anmäl
2007-08-21 01:36 #5 av: JohnA

Tveklöst är Nivan en smula "ormig", i synnerhet när det är halt men välter gör den inte i första taget! Skulle tro den genom sin bredd och låga tyngdpunkt är en av de stadigaste i skogen! På den tiden jag körde Niva relativt avancerat hade jag ibland passagerare med häftiga monsterbilar och de killarna brukade trampa hårt i golvet och hålla handtaget ovanför sidorutan tills knogarna vitnade... Mjuk och fint går de i terrängen också och billiga är de. Dessvärre är inte transmissionen bland de mer "skottsäkra" och lågväxeln är i mitt tycke för hög. Hur som helst men mycket komfortabel "gammelbil" i förhållande till terrängförmågan!

Anmäl
2007-08-31 12:18 #6 av: KIRDERF

håller med dig om att nivan har för hög växeln

Anmäl
2007-08-31 21:14 #7 av: JohnA

För övrigt pressade jag min niva ganska duktigt i kurvorna på landsvägen och trots 205:or i 80-profil kände jag inga som helst tendenser till att den ville lyfta på innerhjulen. Jag vill påstå att nivan för att vara en så duglig terrängbil har ovanligt låg tyngdpunkt. Det som gör den mindre kul för landsvägsracing är då den korta hjulbasen som får den att vandra lite rastlöst och om det väl släpper får man vara snabb med ratten att parera.

Min Niva av årgång 1980 slurkade glatt i sig uppemot 12l/100km i ca 100 knyck på landsväg med ca 10% stadskörning inblandad. En tråkig sak är att fördelningslådan kan vara svår att justera till rätt läge i förhållande till huvudväxellådan och att det kan leva rövare ganska ordentligt när vinkeln är fel. Jag minns vilken fröjd det var att provköra en helt ny Niva hos en bilfirma. Min bil var fyrväxlad och jag antar att en modernare med femväxlad låda och några fler hästar under huven borde kunna marscha i 110-120 km/h.

Som potent terrängbil av gammalmodig konstruktion är Nivan väldigt bekväm att åka i både på landsväg och i skog. Självklart kan den knappast mäta sig mot de modernare "plastraketerna" beträffande komfort, buller och vibrationer. Är man inte allt för bortskämd tyckr jag den funkar bra som vardagsbil ute i trafiken.

Anmäl
2007-09-06 23:06 #8 av: kalindas

Tack för svaren..Skrattande
Ska se om jag i framtiden har möjlighet att provköra en Niva. Borde vara en helt ok bil för mig. Kanske inte så mycket terrängkörning. Men många grusvägar blir det.

/Elisa

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.