Nyheter

Historia om Nivan / History about Niva

2006-02-26 17:34 #0 av: AndreasO

Information om hur Lada Niva blev till. Information about how the Niva was born.

Historia om Lada Niva (Eng)

The Lada is famous in Europe for the "2121", better known as "Niva", that means "field" in Russian, a cross-country vehicle introduced in the 1976, and characterized by original technical solutions for the age, as the 4x4 permanent traction (in use, during the '70s, only on the Rover Range and few others), and the frameless structure (like a normal on-road vehicle). The Niva can be defined, for the displacement and for the body of "street" type, one of the firsts "Sport-Utility", but with the characteristics of a "true" cross-country vehicle (5+5 speed gearbox, and blocking of the rear gears). The "Niva" has conquered a place of respect in the world-wide automotive scene, thanks to the optimal off-road abilities. The firsts projects of the "Niva" were realized in the 1971-72, when two prototypes with canvas top, quite traditional and with the Fiat/Lada 1.3 engine, were realized. But, after some time, a new and modern closed coachwork was realized, and the 1600 cc. engine was adopted. During the summer 1973, test rides in the Uzbekistan, with the help of the UAZ engineers, were realized. The chief of the project of the "Niva" was Vladimir Sergeevich Solovev.

 

För mer info om Lada se:

http://digilander.libero.it/cuoccimix/ENGLISH-automotorusse4(lada).htm

 

Mvh AndreasO

  

 Vladimir Sergeevich Solovev

  

Publicerad av:AndreasO

Anmäl
2007-02-19 18:45 #1 av: samuelsin

En dum fråga kanske? Har all Nivor kronisk fyrhjulsdrift ?

 

mvh Johannes

Anmäl
2007-10-17 23:59 #2 av: gallant

NIVA!!!!

 

Anmäl
2007-10-30 20:25 #3 av: bareberg

Hej!

Kan inte låta bli att skriva och berätta att jag har en Niva årsmodell 1980. Gick igenom besiktning utan anmärkning mycket genomgången Gul till färgen. Tyvärr ska jag sälja den har problem med axlarna det är ju ingen servo på den precis. Kommer att sakna den. Har tom. fått beröm för skicket av den av polisenGlad

Anmäl
2007-11-04 17:18 #4 av: JohnA

Inte illa med en 80:a i så gott skick!

Beträffande "kronisk fyrhjulsdrift" har jag sett ett kit för ombyggnad från permanent 4x4 till mer traditionell 4x4/2x4. Ombyggnaden går ut på att manövreringen till diffspärren kopplar i och ur framhjulsdriften medan centraldiffens stomme driver bakaxeln permanent.

Varför man skulle vilja göra detta i så stor utsträckning att man låter tillverka ett konverteringskit har jag aldrig förstått. Om nivan hade haft avlastade drivaxlar framtill som t.ex. jeep och volvovalp hade den då också kunnat förses med frihjulsnav och då är poängen att spara bränsle på landsvägen. Någon annan som kan komma på en annan orsak att ta bort den förträffliga permanenta 4x4:n med centraldifferential?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.